Rádi byste dali vědět o vašem podnikání? Reklama na internetu je rozhodně legitimní způsob, jak o sobě informovat ostatní. Nicméně ve světě placené reklamy je naprosto zásadní, jak se kampaně nastaví. Správa PPC má naprosto zásadní vliv na efektivitu a výsledky naší reklamní činnosti. Nestačí totiž jen tak spustit jakoukoliv kampaň bez pokročilých informací.
Co je to vlastně PPC reklama na internetu?
PPC znamená v překladu Pay Per Click reklama. V češtině jí můžeme pojmenovat jako platbu za proklik. Jde o speciální typ reklamy, kdy si můžeme přesně selektovat určitou cílovou skupinu a pak jí ukázat sdělení, které věříme, že u ní bude mít úspěch. V reklamní praxi se nejdříve vyrábějí tzv. persony. Co to vlastně znamená?
Reklamní persona definuje cílové publikum našich služeb nebo produktů. Proč je to důležité? Ne každý produkt je vhodný pro všechny lidi na světě. Pokud neprodáváme určitou velmi obecnou věc, kterou potřebuje většina lidí na planetě jako například zubní pastu. Takové produkty mají větší pravděpodobnost úspěchu pro široké publikum. Nicméně většina našich aktivit nebude určená pro široké publikum a proto je třeba se zaměřit na určité velmi důležité charakteristiky našeho cílového publika.
Co všechno patří do definice cílového publika?
- Věk a pohlaví
- Národní příslušnost
- Jazyková vybavenost
- Druh cílového zařízení, na kterém se reklama ukáže
- Obecné i konkrétní zájmy jako oblíbenost určitých značek
Toto jsou samozřejmě velmi základní definice toho, co všechno můžeme v reklamní sadě nastavit. Abychom dosáhli úspěchu, budeme samozřejmě vše muset přizpůsobit člověku, kterému chceme naše poselství předat.
Jaké jsou pilíře úspěšné reklamní kampaně?
Znalost našeho cílového publika je samozřejmě prvním předpokladem úspěchu. Ale je to jediná věc, která nás dovede k úspěchu? Rozhodně ne. Další velmi důležitou součástí je testování našich reklamních předpokladů. I sebelepší analytik nedokáže odhadnout, jestli se některá kampaň podaří nebo ne. K tomu dojde až na základě testování. Proto se dost často vytváří několik reklamních sad, které jsou například rozděleny do určitých věkových skupin.
Tyto skupiny potom obdrží naše sdělení a podle jejich reakce a výsledků můžeme říci, která skupina nejspíše nakoupí naše produkty nebo služby. Jakmile přesně víme, která část našeho cílového publika je nejvhodnější, můžeme do reklamy pustit větší rozpočty. Pokud bychom to udělali hned, mohli bychom zbytečně přijít o velké peníze. Každý reklamní pokus může být drahý a je důležité minimalizovat ztráty.
Na kolik vyjde úspěšná reklamní kampaň?
Při nastavování placených příspěvků je jediným limitem náš reklamní rozpočet. Systémy placených příspěvků většinou fungují ve dvou režimech. Tím prvním je platba za počet lidí, kteří uvidí naše sdělení. Druhým režimem je platba za provedenou akci například kliknutí na odkaz v reklamě. Pokud se pohybujeme na menším trhu jako je například ten český, mohlo by se nám stát, že bychom v rámci našeho rozpočtu oslovili celou vybranou skupinu.
V takovém případě bychom platili za množství opakování, při kterém by naší nabídku někdo viděl. Nejmenší doporučený rozpočet je zhruba 200,- denně, který můžeme nechat běžet po dobu 3-7 dnů. Za toto období už budeme mít hrubou představu o účinnosti našich reklamních sad.
Hlavní výhodou ppc reklamy je její rychlost. Nastavení trvá jen několik desítek minut, pokud víme co děláme a výsledky jsou téměř okamžité. Nicméně jakmile se utratí reklamní rozpočet, okamžitě se ukončí přísun objednávek nebo nových návštěvníků našeho projektu.
A jaké jsou Vaše zkušenosti s placenými PPC reklamami? Napište nám komentář!